Funderar du ibland över varför vissa människor har lättare att få jobb och snabbare klättrar i karriärstegen medan du själv, med samma erfarenhet, står och stampar på samma ställe? Det behöver inte betyda att de här personerna som får jobben är smartare, duktigare eller jobbar hårdare än vad du gör. Det handlar istället om att de är bättre på att skilja sig från sina konkurrenter.
För att lyckas sticka ut från mängden när du söker ett jobb, behöver du stärka ditt Personliga Varumärke och skapa förtroende hos potentiella arbetsgivare. Du är ditt Personliga Varumärke och du kan stärka ditt varumärke genom att jobba på marknadsföringen av dig själv.
Ditt varumärke bygger du efter vem du är och vad som gör just dig unik och gör att du sticker ut. Att bygga ett personligt varumärke handlar om att lyfta fram sina starka sidor och unika kvalitéer.
Självkännedom är första steget
Innan du kan stärka ditt varumärke, behöver du själv förstå vem du är. När du bygger ditt personliga varumärke måste du utgå från vem du är som person, vilka värderingar du har och vad som är viktigt för dig. Fundera även på vad är du riktigt bra på och vad som inspirerar dig.
Reflektera över hur du tror och hur du vill att andra ska uppfatta dig. Du har säkert hört uttrycket ”Ditt personliga varumärke är vad folk säger om dig när du inte är i rummet”. Det är helt korrekt.
Fråga personer i din omgivning om hur de skulle beskriva dig
Vilka positiva egenskaper ser de hos dig? Vad tycker de gör dig unik? Vad skulle du behöva utveckla? Skapa en atmosfär där de känner att de kan vara ärliga. Du behöver vara mottaglig för feedback för att utvecklas. Stämmer din bild överens med hur andra ser på dig? Vad behöver du göra eller ändra på för att uppfattas som du vill? Kanske behöver du satsa på din personliga utveckling? Kanske behöver du ta för dig mer?
För att lyckas bygga och stärka sitt varumärke så behöver det personliga varumärket vara äkta. För att skapa förtroende med folk i din omgivning och nytt folk som du träffar, behöver du vara dig själv och inte försöka visa en falsk bild av dig själv.
Ditt Personliga Varumärke är bara hållbart om det speglar vem du verkligen är
Gör research kring jobbet du vill ha
Ett bra sätt att veta vilka kompetenser och egenskaper som jobbet eller rollen du vill ha kräver är att läsa flera jobbannonser för den typen av roll. Känner du någon som redan har detta jobb, passa på att fråga hur han/hon har tagit sig dit. Vilken bakgrund och erfarenhet har personen. Våga be om tips och råd.
Är det dessutom ett visst typ av företag du vill jobba på, ta reda på vad de värdesätter hos en kandidat. Känner du någon som jobbar på företaget, fråga den personen. Läs om företaget på nätet.
När du har gjort din research så behöver du kartlägga hur du ligger till
Kan du söka jobbet nu eller behöver du kanske gå en utbildning innan? Kanske behöver du lägga upp en karriärplan som småningom kan leda dig till denna roll. Var inte heller rädd för att söka jobbet även om du inte prickar in allt som företaget söker. Det finns krav som är måsten och det finns sådana som är ”nice to have” för företagen. Din personlighet och inställning till jobbet kan i många fall vara avgörande.
För en arbetsgivare som aldrig har träffat eller hört talas om dig, kan ditt CV och Personliga brev vara det första steget mot din personliga marknadsföring
Tänk som en reklambyrå och skapa en stark känsla hos mottagaren av din jobbansökan. Vilken känsla vill du att han/hon ska uppleva när de läser just dina ansökningshandlingar? Du behöver helt enkelt fånga arbetsgivarens intresse för att bli kallad till intervju. Det finns många begåvade och kvalificerade personer som ansöker om samma jobb som du och det bästa sättet att anställas är att sticka ut av rätt skäl.
En bra metod för att presentera sina egenskaper och kompetenser i jobb sammanhang är SIR metoden. SIR står för Situation, Initiativ och Resultat. Metoden innebär att man först beskriver en situation man har befunnit sig i, sedan sitt egna initiativ i processen och till slut vad detta initiativ resulterade i.
Även om du vet att du skulle vara perfekt för den rollen, kan du ändå behöva hjälp med att få ner det på papper. Om du aldrig har skrivit CV eller personligt brev tidigare, ta hjälp av experter inom området.
Håll ditt Personliga Varumärke levande
När du väl har bestämt ditt personliga varumärke är det dags att göra det till en del av dina dagliga handlingar. Öva dig på att presentera dig själv som du vill ska ses. Träna på din Hisspitch elller Elevator pitch. Hisspitchen hjälper till att etablera en relation genom att man snabbt och effektivt presenterar vad man gör, vilket värde man levererar och vad man har gjort tidigare. Ditt personliga varumärke kan även handla om något så enkelt som hur du klär dig eller hur du uppför dig i sociala sammanhang.
Genom att nätverka och träffa nya människor får du möjlighet att förbättra ditt rykte som kunnig eller expert inom ditt område och på så vis skapa fler jobbmöjligheter för dig själv
Tänk på att nätverkandet inte ska handla enbart om dig! Det handlar om ett givande och tagande där alla är där av mer eller mindre samma anledning som du själv. Var nyfiken och öppen när du träffar nya människor. Tänk även långsiktigt när du nätverkar, bygg relationer som du kommer ha kvar under hela din karriär. Var strategisk i dina val av nätverk. För att relevanta möjligheter ska dyka upp, behöver du se till att förmedla rätt bild av dig själv, knyta rätt kontakter och synas i rätt sammanhang. Tänk på att du kan nätverka dig till drömjobbet även om du inte vill byta arbetsgivare. De kunskaper, erfarenheter och kontakter du samlar på dig kan hjälpa dig att ta nästa steg inom det företag du redan är.
Vi befinner oss i en annan situation nu med covid-19 då den fysiska kontakten är begränsad. Digitala plattformar har blivit ännu viktigare för nätverkandet och det är av yttersta vikt att ha ditt personliga varumärke i åtanke när du är på ute på Sociala medier.
Dina inlägg på Facebook, Twitter eller LinkedIn kan ha en stark inverkan på hur andra uppfattar dig, tänk noga över vad du publicerar för texter och bilder
Googla dig själv regelbundet och se vad som står om dig. Gör en digital rensning på det som inte är bra för ditt personliga varumärke, innan en potentiell arbetsgivare googlar dig. Här har har du stor möjlighet att påverka vad andra får veta om dig och du har möjlighet att presentera vem du är på ett attraktivt sätt för potentiella arbetsgivare.
Använder du dina Sociala medier på rätt sätt kan du ta ditt personliga varumärke till nästa nivå!
Ha tålamod i processen att bygga och stärka ditt Personliga Varumärke för att få drömjobbet. Stegen till drömjobbet är olika för alla och det beror på vart man själv befinner sig. Glöm inte att du kan ta hjälp på vägen!
Work & Coaching
Hoppas denna artikel var nyttig. Lämna gärna en kommentar.