Hur skriver man en säljande spontan jobbansökan?

Vad ska man tänka på när man skriver en säljande spontan jobbansökan?

Vet du vilket företag du vill jobba på? Ja då har du redan kommit en bra bit på väg i ditt jobbsökande.

Genom att skicka in en spontanansökan sticker du ut från mängden. En spontanansökan innebär att man kontaktar ett företag för att man vill jobba där utan att det finns en jobbannons ute. På detta sätt har du möjlighet att få en tjänst som ännu inte är utannonserad och därmed slippa tävla med andra.

Men det krävs viss förberedelse om du vill att din spontanansökan ska göra intryck.

  1. Gör research. Börja med att ta reda på var och till vem du ska skicka din ansökan.
  2. Ta reda på om du redan har kontakter inom företaget som vidare kan presentera dig till rätt person. Kolla tex på LinkedIn om du har några gemensamma kontakter med en anställd där.
  3. Förbered frågor som du kan ställa till rätt person.
  •       Hur gör ni när ni rekryterar?
  •       Ställ öppna frågor eftersom det förhoppningsvis kommer ge dig längre svar.
  •         Fråga hur deras arbetsbelastning ser ut och berätta att du vill skicka in en spontanansökan.

Fråga inte om företaget har några lediga jobb, om personen säger ”nej” stannar konversationen där.

  1. Förbered en väl motiverad text när du skickar in ditt cv och personliga brev. Det är viktigt att beskriva:

Varför vill du jobba på just det företaget.

  • Vad du kan bidra med/erbjuda.
  • Vad du har för mål.
  • Avsluta med att du kommer att höra av dig för att följa upp, på detta sätt glöms du inte bort och den som läser ansökan är beredd på att du återkommer.

 

En del företag tar inte emot spontanansökningar och andra företag anlitar endast rekryteringsföretag när de ska anställa. Här är det viktigt att du kontaktar företaget och lämnar dina kontakt uppgifter till rätt person så att de kan kontakta dig när de behöver anställa folk och innan de vänder sig till rekryterings företag.